Friday, January 28, 2011

PERBUALAN BAHASA TIDONG/MELAYU/INGGERIS

Nu agou mu ei?
Anda apa khabar?
How are you?

Bais. Dudu?
Baik. Anda?
Fine. You?

Dako bais po.
Saya juga baik.
I’m just fine.

Sanong penyawo ko intamu maya dudu.
Gembira sekali bertemu dengan anda.
It’s nice see you.

Salamot sumpur, Nu agou?
Selamat pagi, Apa khabar?
Good morning, How’s life?

Al hamdulillah, bais. Dudu?
Al hamdulillah, baik. Anda?
Al Hamdulillah, very well. You?

Bais-bas kio. Terimo kasi ka’.
Baik-baik saja. Terima kasih.
Pretty well. Thank you.

Sanong penyawo intamu dudu, piyo.
Gembira bertemu anda, lagi.
It’s good to meet you again.

Intad de manai muyu gitu’?
Dari mana kamu ni?
Where are you from?

Dako intad de Tawau.
Saya dari Tawau.
I;m from Tawau.

Si inggalan mu ei?
Siapa nama anda?
What is you name?

Inggalan ko Ujang.
Nama saya Ujang.
My name is Ujang.

De manai muyu mapong?
Di mana kamu tinggal?
Where do you live?

Dako mapong de Kampung Apas.
Saya tinggal di Kampung Apas.
I’m live in Apas Village.

De manai pagun mu?
Di mana kampung mu?
Where is your village?

Dudu masi piyo mapong de baloi yama mu ki’?
Anda masih lagi tinggal di rumah ayah mu kah?
Do you still live in your father house?

Nopo, dako sino baloi kebatit
Tidak, saya ada rumah sendiri.
No, I have own house.

Nu nomor telipun mu ei?
Apa nomor telefon mu?
What’s number your telephone?

Tawoi ki’ baya mu mapong?
Jauh kah tempat tinggal mu?
Is it far your residence?

Nopo tawoi kon, mingkat kio.
Tidak jauh, dekat saja.
No, not so far, it is near.

Talu ratus mitor kio tad de gitu’.
Tiga ratus meter saja dari sini.
Just about tree hundred meters from here.

Dako malok maaf kag. Sino nu guang natur ku piyo.
Saya minta maaf. Ada yang saya nak uruskan lagi.
I’m sorry. I have another affairs again.

Dako po guang capot gitu
Saya pun mahu cepat ni.
I’m in a hurry too.

Makou dako gulu.
Saya oergi dulu.
I’ve got to go now.

Sayang no. Dudu guang makou
Sayang sekali anda harus pergi
I’m sorry you have to leave.

Gentamu piyo
Berjumpa lagi
See you later.

MEMPEKANOL
MEMPERKENALKAN
INTRODUCTIONS

Johan, gitu dangan ko, Siti.
Johan, ini kawan ku, Siti.
Johan, this is my friend, Siti.

Salamot bekanolan. Siti
Selamat berkenalan. Siti
How do you, Siti.

Saiful, dako guang mempekanol yadi ko Azura maya dudu.
Saiful, saya ingin memperkenalkan adik saya Azura kepada anda.
Saiful, I want you to meet my sister Azura.

Sigog no intamu muyu.
Gembira sekali bertemu anda
Very pleased to meet you.

Dako po ngerasa sigog.
Saya juga merasa gembira.
The pleasure is mine.

Salamat gentamu, Azura. Sigog no penyawo nganol de dudu.
Selamat berkenalan, Azura. Gembira sekali bertemu anda.
How do you do, Azura.. It’s nice to see you.

Maaf ka’, kalab kie dako mempekanol diri ko maya dudu?. Inggalan ko Ujang Bentawol.
Maaf, boleh saya memperkenalkan diri saya kepada anda?. Nama saya Ujang Bentawol.
Excuse me, but may I introduce my self to you?. My name is Ujang Bentawol.

Salamot Gentamu, Ujang Bentawol, Inggalan ko Dayang Dedalit.
Selamat bertemu, Ujang Bentawol. Nama saya Dayang Dedalit.
How do you do, Ujang Bentawol. My Name is Dayang Dedalit.

Si inggalan yama mu ei?
Siapa nama bapa anda?
What’s your father’s name?

Si inggalan ina mu ei?
Siapa nama ibu anda?
What’s your mother’s name?

Inggalan yama ko, Hj. Ismail bin Hj. Ahim
Nama bapa saya, Hj. Ismail bin Hj. Ahim.
My father’s name is Hj. Ismail bin Hj. Ahim

Inggalan ina ko, Rugaya Binti Hj. Uyut.
Nama Ibu ku, Rugaya Binti Hj. Uyut.
My mother’s name is Ragaya Binti Hj. Uyut.

Sino inggalan lagouwan mu kie?
Adakah nama panggilan anda?
Do you have a nickname?

Ya, sino po. Lagouwan inggalan ko, Sof kio.
Ya, ada juga. Nama panggilan ku, Sof.
Yes, I do. My Nickname, Sof.

Inggalan lagouwan no, Yus.
Nama panggilannya ialah Yus.
His nickname is Yus.

Oh…sengino.
Oh…begitu.
Oh…I see.

Jajok inggalan no.
Cantik nama tu.
That name is pretty.

Nu tugosan mu ei?
Apakah pekerjaan anda?
What’s your occupation?

De manai dudu intugos?
Di mana anda bekerja?
Where do you work?

Dako intugos de Dinasti Intuluwan.
Saya bekerja di Jabatan Pendidikan/Pelajaran.
I work at the Department od Education.

Nu tenugos mu de danai?
Apa kerja anda di sana?
What work you have in there?

Dako krani kio de danai.
Saya kerani saja di sana.
I’m a clerk only.

manong ki’?.Alang ka Bais no.
Benarkah?. Alangkah hebatnya.
Really?. How wonderful.

Dako palajar piyo.
Saya seorang pelajar.
I’m a student.

Dako pagawoi dinasti
Saya pegawai kerajaan
I’m a civil servant.

De manai pajabot muyu?
Di mana pejabat anda?
Where’s your office?

De pajabot dinasti, de dalan Hj. Karim.
Di pejabat kerajaan, di jalan Hj. Karim.
At the goverment Office, at Hj. Karim road.

Dangan mu gino?. Nu tugosan no?
Bagaimana kawan mu?. Apa kerjanya?
What about your friend?. What,s his duty?

Siyo guru ki’?
Dia guru kah?
Is he a teacher?

Ando, siyo po krani
Bukan, dia pun kerani juga.
No, he is a clerk too.

Tekula umor mu?
Berepa usia anda?
How old are you?

dako beumor duwom pulu walu tahun.
Saya berumur dua puluh lapan tahun.
I’m twenty eight years old.

Dako bagu beumor duwom pulu tahun.
Saya baru berusia dua puluh tahun.
I’m just twenty.

Ka sengino dudu mulok walu tahun tad dako.
Kalau begitu anda muda lapan tahun dari saya.
So you are eight years younger than me.

Si anu tuwo de dalom keluarga muyu?
Siapakah yang tertua dalam keluarga kamu?
Who is the oldest in yours family?

Dako anu tuwo.
Saya yang paling tua.
I’m is the oldest.

Yadi delaki ko anu mulok.
Adik lelaki Saya yang termuda.
My little brother is the youngest.

Senggilan dudu nelahir?
Bila anda dilahirkan?
When were you born?

Dako nelahir de dalom tahun 1969.
Saya dilahirkan pada tahun 1969.
I was born in 1969.

Tanggol tekula dudu nelahir?
Tarikh bila anda dilahirkan?
What date were you born?

Dako nelahir tanggol siam bulan talu.
Saya dilahirkan pada sembilan haribulan Mac.
I was born on March nine.

Ka dako nopo silop, siyo nelahir de pagun Malaysia.
Kalau saya tidak silap, dia dilahirkan di Negara Malaysia.
It i’m not mistaken, he was born in Malaysia country.

Asol mu intad de manai?
Anda berasal dari mana?
What part of world you came from.

Dako intad de Tawau. Dako ulun pagun.
Saya berasal dari Tawau. Saya orang Tidong.
I came from Tawau. My race is Tidong.

Jadi, baya asol mu Daerah Tawau, Iyo ki’?.
Jadi, tempat asal mu Daerah Tawau, Bukan?.
So your native district is Tawau. Isn’t it?

Ya, manong.
Ya, benar.
Yes, it is.

Dudu pango kawin ki’?
Anda Sudah berkahwin?
Are you married?.

Po piyo, dako masi bujang.
Belum, saya masih bujang.
No, I’m still single.

Senggilan dudu guang kawin ei?
Bila anda mahu berkahwin?
When do you get married?

Dako po piyo pasti, guang ko ngaie sekola ko gulu.
Saya belum pasti, saya hendak menghabiskan pengajian terlebih dahulu.
I’m not sure yet. I must finish my study fist.

Ka yadi denandu mu gino?, Senggilan siyo guang kawin ei?
Bagaimana dengan adik perempuan anda tu?, Bila dia akan kahwin?
What about your sister? When does she want to get married?

Siyo guang kawin dalom bulan apat tu’.
Dia akan berkahwin pada bulan April ni.
She wants to get married in April.

Siyo no masi telalu mulok piyo, pango nio guang kawin kon?
Dia masih terlalu muda untuk berkahwin, bukan?.
She is still too young to married, Isn’t she?

Jadi, tekula umor no senggitu?
Ya, berepa umurnya sekarang?
Well, how old is she?

Siyo bagu beumor tuju belas tahun.
Dia baru berumur tujuh belas tahun.
She is still seventeen.

Titik tekula gitu?
Pukul berepa sekarang?
What time is it?

No comments:

Post a Comment