Wednesday, June 22, 2011

Assalamualaikum dan Selamat Sejatera My Friends

Assalamualaikum dan Salam Sejatera Para teman 2...blogger ...Emmm dah lama aku tak post atau buat entry dlm blog aku ni .Maklum lah aku sibuk sanggat dengan kerja (OJT) dalam masa 6 bulan ni,mungkin lepas raya atau bulan 11 baru aktif semula  dengan blog ni. Mungkin teman 2 tertanya 2 apa kerja aku ni ?????  Kerja Bahagian Elektrik...sebenar nya bukan keje sepenuh nya...tapi Pratikal...Course yg aku ambil dikenali sebagai Pw2 dalam bahasa english ia dikenali sebagai single phase dalam bahasa melayu pula ia di kenali sebagai pendawaian fasa tunggal dengan endosan ..Sebenarnya background aku lebih kepada Computer bahagian System oleh Kerana cita 2..ku mau jadi Technician Tm Sebab itu lah aku ambil course elektrik...Sekarang ni aku pratikal dah dua bln lebih dah...tinggal 4 bulan lagi..

Aku nak cite ni pengalaman time aku pratikal secara ringkas ni..

Aku pratikal di Area Tawau ...emm syarikat kontraktor yg aku kerja ni dikenali Sebagai Indah Kurnia .Syarikat ni kamu boleh jumpa di Jalan Bakau di Wisma DS...tingkat 4...Ok ..macam ni ..sebelum aku pratikal aku berharap sangat tidak dpt keje chargeman seperti tanam tiang , gali lubang, tarik kabel overheat , tarik kabel underground dan kawalan motor...Sekali nya aku mula Pratikal ja terus dapat kerja yg paling aku mau elakkan ...HA HA HA XD..

Sengsara betul time pratikal ni.....mula 2 aku menarik kabel overheat 35mm..., tanam tiang lampu, gali lubang utk kabel underground sejauh 16 km atau lebih lagi..., mengikat cable 4core ,3core dengan single core , tarik kabel underground 815 meter...kamu boleh bayangkan tak ??? menarik kabel sejauh  tu..Tutup , pasang lampu,fitting ,pasang DB , Buat kawalan Motor dan banyak lagi...walaupun aku tak suka buat tapi bersyukur juga aku dapat pengalaman...cam ni...Harap 2 lah aku boleh lulus exam Pw2 kali ni, Insyallah aku boleh ambil Pw4 atau dikenali Sbg three phase .Teman 2 blogger tolong doa kan aku  semoga  berjaya dan lulus exam nanti ...PEACE Salam Kedamaian...

PS: Teruk kan aku punya tulisan..wakkaksakkskakak

5 comments: