Friday, April 1, 2011

Apa yang terbaik untuk komputer saya: Hibernate, tidur, atau shut down?

INFO YG PENTING UTK PENGGUNA KOMPUTER ATAU LAPTOP
Q: Adakah meletakkan komputer saya untuk tidur membantu memanjangkan masa pakai bateri? Apa lagi yang boleh saya lakukan untuk menjimatkan tenaga dan membuat komputer baru saya yang terakhir?
J: Kita semua telah mendengar cerita tentang apa yang terbaik untuk bateri komputer. Itu sebabnya aku senang berteman dengan Fred Peters, presiden Huntington Beach IT Services.
Selain mengajar kursus komputer di Orange County, California, Peters gembira membuat rumah panggilan untuk menghidupkan semula komputer lelah dan orang-orang yang bergantung pada mereka.
Ini adalah ahli nya tips tentang cara untuk menjaga laptop baru anda berjalan lancar.


Mod tidur vs mematikan

Peters mencatat bahawa proses kerja anda akan menentukan sama ada lebih efisien untuk menggunakan "Sleep" mode atau hanya mematikan komputer. "Tidak pernah menyenangkan harus konsisten menunggu jumlah masa jika turun menutup terlalu sering," katanya. "'Tidur' memerlukan daya lebih, tapi boot up lebih cepat, sementara 'Hibernate' menggunakan kuasa yang lebih kecil, tetapi memerlukan masa yang lebih lama untuk datang dalam talian." Itu berlaku logik yang sama, untuk mematikan komputer anda sepenuhnya.
"Komputer anda akan menjadi usang sebelum anda mengenakan keluar komputer anda dengan memutarnya dan mematikan banyak," tambahnya. "Ini juga tidak mengambil lebih banyak tenaga untuk memulakan komputer daripada untuk tetap berjalan."
Mod tidur memerlukan digunakan, malar walaupun mengurangkan kuasa (0-6 watt). Peters juga mencatatkan bahawa screensaver berwarna-warni tidak melakukan apa pun untuk menjimatkan tenaga. Akses komputer anda dari jarak jauh dengan Wake pada ciri-ciri LAN juga boleh menguras daya.
Untuk mendapatkan yang paling bagi wang anda, Peters menyarankan melaraskan tetapan kuasa sehingga secara automatik masuk ke Sleep / mod siap sedia selepas kira-kira 15 minit tanpa aktiviti, dan kemudian menutupnya di akhir hari anda.


Bionic bateri

Untuk mendapatkan hasil yang maksimum dari bateri komputer anda, Peters berkata kepada anda perlu memberikan latihan.Jangan terus mesin anda dicolokkan ke soket. Sebaliknya, debit bateri harian.


Saiz itu penting

Dengan membeli laptop, Peters mengatakan bahawa anda berada di depan dalam permainan hemat tenaga. Laptop menggunakan sekitar 15-60 watt, sedangkan desktop menggunakan 65-250 watt - ditambah lagi 15-80 watt untuk monitor.
Ia juga menambah bahawa anda boleh lebih menjimatkan tenaga dengan menggunakan monitor LCD dan membolos kad video high-end kecuali benar-benar diperlukan. Selain itu, matikan printer dan peripheral lain ketika mereka tidak digunakan.
Untuk membunuh "kekuatan vampir," TreeHugger.com menyarankan membeli jalur kuasa. Dengan semua peripheral disambungkan ke satu sumber, sangat mudah untuk hanya flip suis di babi kekuatan bila-bila masa.


Membentuk proses backup

Selain nasihat bagus Peters 'tentang menjimatkan tenaga, saya menemukan cara yang keras itu juga membayar untuk menyimpan versi cadangan dari pekerjaan anda. Pelaburan di hard drive luaran untuk menahan muzik digital library, foto khusus, dan dokumen penting yang lain. backup kerap memastikan bahawa data anda tidak mati dengan laptop anda.
Ketika anda sedang dalam proses backing segalanya, membuat file kecemasan (di atas kertas kuno baik) yang mengandungi nombor siri komputer anda lengkap dengan data penting lain seperti nombor kad kredit anda dan nombor telefon untuk mencapai masing-masing syarikat, bersama-sama dengancontact info kepada syarikat insurans anda. Akses kepada maklumat yang penting, terutama dalam peristiwa kemalangan, kebakaran, kecurian komputer, atau bencana yang lain.
Peters memberi amaran bahawa mereka bahagian kunci dari maklumat yang tidak selamat pada komputer anda. Jika anda seperti saya dan benar-benar memerlukan ruangan memegang digital untuk mereka nugget maklumat, ia menyarankan laman-laman seperti LastPass sebagai kubah online anda.
Happy computing!

No comments:

Post a Comment